Universell utforming i reiselivet
Universell utforming av produkter, bygninger og omgivelser på en slik måte at de kan brukes av alle mennesker, i så stor utstrekning som mulig, uten behov for tilpassing og en spesiell utforming.
Tilgjengelighet og bedre opplevelser til flere
I mange reiselivsbedrifter som har eldre bygg er det kanskje ikke mulig å få til universell utforming på alle funksjoner. I de fleste bedrifter er det mulig å få til bedre tilgjengelighet og bedre opplevelser for de fleste. Det er ofte mange små tiltak som ikke koster så mye som kan gjøre bedriften langt bedre til flere gjester.
Markedet
Ca. 20 % av befolkningen har nedsatt funksjonsevne på grunn av redusert syn, hørsel, bevegelighet, astma og allergi. Mange eldre, de med vond rygg, vonde hofter og knær, brukere av krykker/rullator, nedsatt hjerte- og lungefunksjon, småbarnsfamilier mv vil få bedre opplevelser med bedre tilgjengelighet og enkel tilrettelegging. Se mer informasjon om det store og mangfoldige markedet
Universell utforming på campingplasser
På vegne av nasjonal klynge for campingplasser, har Norsk Turistutvikling nylig gjennomført en markedsundersøkelse for å kartlegge behovet for bedre tilgjengelighet og tilrettelegging for målgruppen barnefamilier og 60 + og mennesker med nedsatt funskjonsevne. Se mer informasjon om prosjektet og to resultater fra markedsundersøkelsen.
Hvorfor er bedre tilgjengelighet for alle viktig i reiselivet?
- gir større markedsmuligheter og økt konkurranseevne
- gir flere fornøyde gjester
- gir framtidsrettede og bærekraftige reiselivsbedrifter
- viser at bedriften tar samfunnsansvar
- gjør ansatte stolte av å gi et godt tilbud til «alle»
- i offentlige anskaffelser ligger krav om miljøsatsing, samfunnsansvar og universell utforming ved valg av kurs- og konferanser og arrangementer.
Vi kartlegger og veileder bedrifter og destinasjoner
Kan bedriften og destinasjoner gi gode opplevelser til alle mennesker med nedsatt syn, bevegelighet og hørsel, samt de med astma, allergi mv?
Vi kartlegger og veileder bedrifter i universell utforming. Det samme gjelder for destinasjoner, da de fleste ønsker helhetlige og gode opplevelser både på overnatting, bespisning og aktiviteter på en destinasjon.
Norsk Turistutvikling AS har kartlagt og veiledet over 100 reiselivs- og opplevelsesbedrifter og har mye erfaring. Vår erfaring er at om virksomheten ikke kan bli optimal for alle, kan den bli mye bedre for langt flere med små tiltak som ikke koster så mye! Mye handler om å ha kunnskapen og ha dette i tanker og gjerninger i daglig drift.
Kurs/veiledninger på nett
Nettbasert kurs i universell utforming som gir deg den kompetansen du trenger for å utvikle overnattingsbedriften, serveringsstedet, museet, utstillingen mv. bedre for langt flere gjester/besøkende. Det er også et generelt kurs om universell utforming og reiseliv som passer til destinasjoner og de som ønsker mer kunnskap på området.
Vektlegging av universell utforming i reiselivet gir store inntjeningsmuligheter
Forskere ved Universitetet i Surrey har funnet ut at reiselivsnæringen i Europa går glipp av så mye som 142 milliarder € hvert år på grunn av dårlig infrastruktur, tjenester og holdninger til reisende med spesielle tilgjengelighetsbehov.
Den bekymringen mange små og mellomstore bedrifter har angående kostnadene for å gjennomføre tiltak er ubegrunnet. Forskningen viser at kostnadene ikke bare vil bli tilbakebetalt, men vil føre til vekst i markedet for bedriftene. Selv små endringer vil gi store gevinster. Les mer på vår blogg
Informasjon
Får mennesker med nedsatt funksjonsevne tilstrekkelig informasjon om reisleivstjenster, slik at de kan være tgrygge på å reise og får gode opplevelser? Det kan du lese mer om her
Se også våre blogginnlegg om universell utforming
Medlem i: