Norsk Turistutvikling

  • Hjem
  • Vi tilbyr
    • Utvikling av reisemål
    • Bærekraftig forretningsutvikling
    • Fritidsbolignæring
    • Tilgjengelighet for alle
    • Kurs og kompetanse
    • Spørreundersøkelser
    • Starte egen bedrift
    • Videreutvikle bedriften
    • Prosjekt- og prosessledelse
  • Kurs og konferanser
    • Fritidsboligkonferansen 2023
    • Samling for fritidsboligkommuner 9.-10. mai
    • Skap en bærekraftig arbeidsplass og bedriftskultur
    • Hvordan bli et godt vertskap?
    • Kurset Reiseliv og lokalmat
    • Kurset Bli en mer bærekraftig bedrift
  • Nettverk
    • Nasjonal klynge for campingnæringen
    • Forum for fritidsboligkommuner
    • Norske fjellstuer og fjellhotell
  • Publikasjoner
    • Camping
    • Hyttemagasinet for Lillehammerregionen
    • Andre publikasjoner
  • Blogg
  • Om oss
    • Ansatte
    • NTU Artic
    • Miljø- og samfunnsansvar
    • Referanseprosjekter
    • Samarbeidspartnere
    • Håndtering av personopplysninger

Mennesker med funksjonsnedsettelser ønsker mer informasjon fra reiselivet

Foto: Terje Rakke/Nordic Life - Visitnorway.com
Foto: Terje Rakke/Nordic Life – Visitnorway.com

Nærmere 1,1 millioner av befolkningen føler at det er en barriere å kunne planlegge og delta på reiser i ferie, fritid og jobb på grunn av nedsatt syn, hørsel eller bevegelighet, eller pga. astma og/eller allergier. Det kan også være andre forhold som gjør at det er en barriere, som f.eks. alderdom, skade, sykdom mv.

Personer med nedsatt funksjonsevne og eldre mennesker som har behov for bedre tilgjengelighet og tilrettelegging bør, i likhet med øvrig befolkning, kunne ta utgangspunkt i ønsket reisemål når de planlegger sine ferie- og reiseaktiviteter. De bør få relevant informasjon gjennom destinasjonsselskaper og øvrige reiselivs- og opplevelsesbedrifter.

Norsk Turistutvikling har ledet gjennomføringen av en norsk undersøkelse med tittelen ”Får mennesker med nedsatt funksjonsevne tilstrekkelig informasjon om reiselivstjenester?”

Undersøkelsen er utført blant mennesker som av ulike grunner har nedsatt funksjonsevne. Det er foretatt to undersøkelser;

  • blant medlemmer i organisasjoner for mennesker med nedsatt funksjonsevne (854 svar)
  • i et norgespanel (201 svar).

Undersøkelsen er delfinansiert av Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet.

 40 % blant medlemmer i organisasjoner og 22 % i norgespanelet har opplevd å ikke kunne delta i ferie-, fritids- og jobbreise fordi de ikke har fått tilfredsstillende informasjon som gjør dem trygge på at de kan få trygge og gode opplevelser.

3/4 av medlemmene i organisasjoner svarer ja eller kanskje på spørsmålet om relevant og trygg informasjon om universell utforming på nettsider til destinasjoner og reiselivsbedrifter, ville påvirket antall reiser med overnatting i Norge. I norgespanelet svarer 2/3 ja eller kanskje på samme spørsmålet.

 Undersøkelsen viser at;

  • det er for lite relevant informasjon om universell utforming/tilrettelegging på nettsider til destinasjoner og reiselivs- og opplevelsesbedrifter
  • det er tidkrevende å søke etter relevant informasjon fordi det blir benyttet mange ulike benevnelser og begrep i den informasjon som presenteres.

”Handikapvennlig” er et utdatert begrep som fortsatt benyttes, og som sier lite om realitetene for mennesker med nedsatt syn og hørsel og dem med astma og/eller allergier.

Personer med nedsatt funksjonsevne ønsker;

  • å finne relevant informasjon om universell utforming/tilgjengelighet der annen reiselivsinformasjon finnes, som nettsidene til destinasjonsselskaper og de enkelte reiselivs- og opplevelsesbedrifter
  • et symbol ved bedrifter som er universelt utformet ut fra en standard eller som har informasjon om universell utforming på nettsider til destinasjoner/reisemål
  • informasjon om universell utforming med symbolbruk, faktaliste og mer visuell informasjon på nettsider til bedrifter ønskes.

Faktainformasjon bør implementeres i destinasjonsselskapenes og bedriftenes egne websider.

En kortversjon av undersøkelsen kan lastes ned her.  En høyoppløselig kortversjon for utskrift kan lastes ned her

Ønsker du mer mer informasjon om temaet og hva vi kan bistå med, kan du se disse sidene:

  • Universell utforming i reiselivet
  • Et stort og mangfoldig marked
  • Kartlegging og veiledning av bedrifter i universell utforming
  • Nettbasert  kurs i universell utforming

Se også våre blogginnlegg om temaet

Filed Under: Aktuelt, Kampanje, Ukategorisert

Følg oss

Facebookinstagram

Kontakt oss

Adresse:
Norsk Turistutvikling A.S.
Fåberggt. 153 B, 2615 LILLEHAMMER
Telefon: 61 24 66 60
Mail: post@ntu-as.no

Våre ansatte

Norsk Turistutvikling AS

er rådgivere i reiseliv. Vi ble etablert i 1993 og er det eldste rådgivningsfirmaet innenfor reiseliv i Norge. Vi er et av Norges ledende kompetansemiljø innen reiseliv. Norsk Turistutvikling bistår reiselivsbedrifter, destinasjoner og offentlige aktører med rådgivning innen reiseliv. Vi gjennomfører analyser og vurderinger for å gi våre oppdragsgivere et best mulig beslutningsgrunnlag.

Copyright © 2023 · Norsk Turistutvikling AS

Accessibility by WAH