Norsk Turistutvikling

  • Hjem
  • Vi tilbyr
    • Utvikling av reisemål
    • Bærekraftig forretningsutvikling
    • Fritidsbolignæring
    • Tilgjengelighet for alle
    • Kurs og kompetanse
    • Spørreundersøkelser
    • Starte egen bedrift
    • Videreutvikle bedriften
    • Prosjekt- og prosessledelse
  • Kurs og konferanser
    • Fritidsboligkonferansen 2023
    • Samling for fritidsboligkommuner 9.-10. mai
    • Skap en bærekraftig arbeidsplass og bedriftskultur
    • Hvordan bli et godt vertskap?
    • Kurset Reiseliv og lokalmat
    • Kurset Bli en mer bærekraftig bedrift
  • Nettverk
    • Nasjonal klynge for campingnæringen
    • Forum for fritidsboligkommuner
    • Norske fjellstuer og fjellhotell
  • Publikasjoner
    • Camping
    • Hyttemagasinet for Lillehammerregionen
    • Andre publikasjoner
  • Blogg
  • Om oss
    • Ansatte
    • NTU Artic
    • Miljø- og samfunnsansvar
    • Referanseprosjekter
    • Samarbeidspartnere
    • Håndtering av personopplysninger

Verdiskaping i en bærekraftig campingnæring

https://norskturistutvikling.files.wordpress.com/2017/11/img_3063.jpg

Campingnæringen var tirsdag samlet på Scandic Lillehammer Hotel for å svare på spørsmålet om campingnæringen kan bli den gode løsningen på et verdiskapende og bærekraftig reiseliv. 127 personer var på plass, deriblant foredragsholdere, deltakere, utstillere og arrangører. NHO Reiseliv, Nasjonal klynge for campingnæringen sto bak arrangementet sammen med oss i Norsk Turistutvikling AS.


Audun Pettersen, direktør for bærekraftig reiseliv og mat i Innovasjon Norge, var på plass, i år som i fjor. «Er reiseliv den nye oljen?» Audun fortalte at Innovasjon Norge har satt opp seks områder for hva Norge skal leve av framover, og reiseliv og kreative næringer er en av dem. Reiseliv er mer enn reiseliv, og en næring det ble diskutert mye rundt da stortingsmeldingen kom nå i år. Hvem er nå denne campingturisten? Han eller hun er opptatt av å være ute i naturen og gjøre aktiviteter. De booker seinere, bor lenger og bor mer spredt enn andre turister. Og campingturisten er fornøyd, mest fornøyd med aktivitetstilbud og gjestfrihet ved campingplassene. Og minst fornøyd med pris i forhold til kvalitet. Hovedutfordringen er at turistene reiser mest mellom mai og august. Vi er nødt til å spre trafikken utover. Campingnæringen har en større vekst enn hotellnæringen for 2017. Audun ga oss 6 steg til hvordan utvikle en bærekraftig campingnæring.

 

  

Sveinung Jørgensen og Lars Jacob Tynes Pedersen kalles bærekraftseventyrere og vi var så heldige å ha disse gutta på besøk denne dagen. Lars Jacob sa takk for sist til sin tidligere sjef på Ekeberg Camping der han jobbet for vel tjue år siden, mens Sveinung beklaget seg ovenfor Nes Camping for å ha spist opp smågodtet deres for rundt tredve år siden. Så begge to hadde et visst forhold til camping før de ble med oss på konferanse. De henvendte seg direkte til campingnæringen da de spurte: «hva kan dere tilby de eldre?» Eldrebølgen er på vei, og da er det viktig å bli med i allianser i nærmiljøet, gå ut til de eldre og ta dem i hånda, si kom til oss! Vi må forsøke å tenke helårsbutikk, hva kan man gjøre med campingplasser som står tomme på vinteren? Vi må tenke: Hvordan kan man tjene penger og hvilke andre tjenester kunne vi tilbudt?

Les hele blogginnlegget med oppsummering av alle foredragsholderne her.

Filed Under: Aktuelt, Ukategorisert

Følg oss

Facebookinstagram

Kontakt oss

Adresse:
Norsk Turistutvikling A.S.
Fåberggt. 153 B, 2615 LILLEHAMMER
Telefon: 61 24 66 60
Mail: post@ntu-as.no

Våre ansatte

Norsk Turistutvikling AS

er rådgivere i reiseliv. Vi ble etablert i 1993 og er det eldste rådgivningsfirmaet innenfor reiseliv i Norge. Vi er et av Norges ledende kompetansemiljø innen reiseliv. Norsk Turistutvikling bistår reiselivsbedrifter, destinasjoner og offentlige aktører med rådgivning innen reiseliv. Vi gjennomfører analyser og vurderinger for å gi våre oppdragsgivere et best mulig beslutningsgrunnlag.

Copyright © 2023 · Norsk Turistutvikling AS

Accessibility by WAH