Norsk Turistutvikling

  • Hjem
  • Vi tilbyr
    • Utvikling av reisemål
    • Bærekraftig forretningsutvikling
    • Fritidsbolignæring
    • Tilgjengelighet for alle
    • Kurs og kompetanse
    • Spørreundersøkelser
    • Starte egen bedrift
    • Videreutvikle bedriften
    • Prosjekt- og prosessledelse
  • Kurs og konferanser
    • Fritidsboligkonferansen 2025
    • Kveldstreff på Maihaugen 25. mars
    • Seminar om bobilturisme onsdag 3. september
    • Kurset Bli en mer bærekraftig bedrift
  • Nettverk
    • Nasjonal klynge for campingnæringen
    • Norske fjellstuer og fjellhotell
    • Forum for fritidsboligkommuner
  • Publikasjoner
    • Camping
    • Campingvettregler
    • Hyttemagasinet for Lillehammerregionen
    • Andre publikasjoner
  • Blogg
  • Om oss
    • Ansatte
    • NTU Arktis
    • Miljø- og samfunnsansvar
    • Referanseprosjekter
    • Samarbeidspartnere
    • Håndtering av personopplysninger

Fritidsbolignæring

DSC08366

Hytte- og fritidsboligeiere utgjør en betydelig ressurs for grunneiere, handelsstand, håndverkere, opplevelses- og kulturnæring og øvrig næringsliv for lokalsamfunn i distrikts-Norge. Hyttebygging og hytteeiernes innkjøp er ofte undervurdert i forhold til næringsutvikling i lokalsamfunnet.

I en planleggings- og utbyggingsfase bør det være et mål at flest tjenester blir kjøpt i regionen og at grunneiere «sitter i førersetet» og styrer prosessen for å få mest mulig ut av næringssatsingen. Vi bistår bl.a. grunneiere i denne prosessen for å utvikle samarbeidsmodeller, i planlegging og næringsutvikling både i utbyggings- og driftsfase.

Hovedformålet med grunneierorganisering er å skape en arena slik at grunneierne kan engasjere seg i de verdikjeder som skapes. Målet er å finne samarbeidsmodeller og økonomiske modeller for økt verdiskaping gjennom felles planlegging og tilrettelegging av utbyggingsområder for hytte- og fritidsbebyggelse.

Vi kan bidra i prosessen med;

  • hva en skal samarbeide om,
  • hvor langt samarbeidet skal strekke seg,
  • grunnleggende prinsipper for hva det videre samarbeide skal bygge på,
  • utvikling av felles forretningsplan,
  • flere fornøyde hytteeiere og god tilrettelegging er viktige forutsetninger for at fritidsboligen benyttes mest mulig.

Videre bistår vi kommuner og hyttevelforeninger med hytteeierundersøkelser, ringvirkningsanalyser og ser sammen på løsninger for økt verdiskaping av fritidsbolignæringen.

 

Hytteierundersøkelser

Hytteeiernes ønsker og behov endrer seg stadig. Markedskunnskap i kombinasjon med gode veivalg er viktig for at hytteeierne skal styrke lokal samfunnsutvikling.
En markedsundersøkelse rettet mot hytteeierne gir et verdifult beslutningsgrunnlag for offentlige myndigheter, politikere og næringsliv for å iverksette oppfølgende tiltak.

Hytteeierundersøkelse kan gi svar på;

  • hva kan bidra til å øke antall bruksdøgn og det økonomiske forbruket fra hyttebrukerne?
  • hvordan kan kommunens/regionens attraktivitet økes ytterligere?
  • hvordan legge til rette for at hytteeierne kan bruke hytta som «arbeidssted»?
  • hvordan kan hytteeierne bidra til å utvikle lokalsamfunnet?

 

Tiltak/samarbeidsløsninger

På bakgrunn av hytteeierundersøkelser, lokale møter med næringsliv og faglige vurderinger kan vi foreslå tiltak for hva som bør gjennomføres for å utvikle mer næring og samtidig sørge for at hytteeierne er godt fornøyde med det tilbud de får.

Ta kontakt hvis du ønsker mer informasjon.

Feil: Kontaktskjema ble ikke funnet.

Følg oss

Facebookinstagram

Kontakt oss

Adresse:
Norsk Turistutvikling A.S.
Fåberggt. 153 B, 2615 LILLEHAMMER
Telefon: 61 24 66 60
Mail: post@ntu-as.no

Våre ansatte

Norsk Turistutvikling AS

er rådgivere i reiseliv. Vi ble etablert i 1993 og er det eldste rådgivningsfirmaet innenfor reiseliv i Norge. Vi er et av Norges ledende kompetansemiljø innen reiseliv. Norsk Turistutvikling bistår reiselivsbedrifter, destinasjoner og offentlige aktører med rådgivning innen reiseliv. Vi gjennomfører analyser og vurderinger for å gi våre oppdragsgivere et best mulig beslutningsgrunnlag.

Copyright © 2025 · Norsk Turistutvikling AS

Accessibility by WAH