Norsk Turistutvikling

  • Hjem
  • Vi tilbyr
    • Utvikling av reisemål
    • Bærekraftig forretningsutvikling
    • Fritidsbolignæring
    • Tilgjengelighet for alle
    • Kurs og kompetanse
    • Spørreundersøkelser
    • Starte egen bedrift
    • Videreutvikle bedriften
    • Prosjekt- og prosessledelse
  • Kurs og konferanser
    • Fritidsboligkonferansen 2025
    • Kveldstreff på Maihaugen 25. mars
    • Seminar om bobilturisme onsdag 3. september
    • Kurset Bli en mer bærekraftig bedrift
  • Nettverk
    • Nasjonal klynge for campingnæringen
    • Norske fjellstuer og fjellhotell
    • Forum for fritidsboligkommuner
  • Publikasjoner
    • Camping
    • Campingvettregler
    • Hyttemagasinet for Lillehammerregionen
    • Andre publikasjoner
  • Blogg
  • Om oss
    • Ansatte
    • NTU Arktis
    • Miljø- og samfunnsansvar
    • Referanseprosjekter
    • Samarbeidspartnere
    • Håndtering av personopplysninger

Nasjonal klynge for campingnæringen

50 campingbedrifter fra store deler av landet, deltar i utviklingsnettverket Nasjonal klynge for campingnæringen. Prosjektet er et regionalt og nasjonalt utviklingsprosjekt for campingnæringen.

Allerede i 2013 etablerte Norsk Turistutvikling sammen med NHO Reiseliv avdeling camping et nettverk for drivere av campingbedrifter i Norge. Det er fokus på kompetansefremmende tiltak for næringen innenfor bl.a. digitalisering og bærekraft, samt lokalt samarbeid. Campingbedriftene i samarbeidet har høyt motiverte drivere som har vilje til å satse og som ønsker å utvikle norsk campingnæring. Prosjektet vil bidra til økt regional verdiskaping, et mer bærekraftig reiseliv, attraktive reisemål og økt sysselsetting.

Bakgrunn for prosjektet er at det var – og fremdeles er – behov for å løfte campingnæringens attraktivitet. Dette gjelder både internt hos campingbedriftene (å skape en stolthet for næringen hos bedriftseierne, driverne og de ansatte), og utad hos offentlige myndigheter, finansinstitusjoner, turister og ”folk flest”. Næringen har først i de senere år blitt mer synlig som en viktig del av norsk reiseliv. Det er en målsetting å få flere til å overnatte ved campingbedrifter og dermed øke lønnsomheten i næringen. Dette kan gjøres ved at campingplassene tilegner seg mer kunnskap om bl.a. markedet og digitalisering og foretar produktforbedringer på plassene. Samarbeid med andre aktører og tilbydere vil også bidra til et bedre reiselivsprodukt. 

Telemark, Vestfold, Buskerud, Hedmark, Oppland, Aust-Agder, Vest-Agder, Sogn og Fjordane og Trøndelag fylkeskommuner, samt Innovasjon Norge, har bidratt med finansiering tidligere. 

Norsk Turistutvikling sammen med NHO Reiseliv og Nasjonal klynge for campingnæringen, arrangerer årlig en nasjonal campingkonferanse. Årlig utgir vi også en årsrapport for campingnæringen.

Ønsker du som campingbedrift å bli medlem? Les mer om nettverket her.

De campingbedriftene som deltar i nettverket er:Kart campingklyngen

  • Anvikstranda Camping
  • Aurdal Fjordcamping og Hytter
  • Brunvall Gård
  • Buttingsrud Camping
  • Evjua Strandpark
  • Fagernes Camping
  • First Camp Norsjø
  • Flåm Camping
  • Furustrand
  • Førde Gjestehus og Camping
  • Granmo Camping
  • Grimsbu Turistsenter
  • Hamre Familiecamping
  • Haraldshaugen Camping
  • Hauganfjæra Camping
  • Kinsarvik Camping
  • Kjørnes Camping & Fjordhytter
  • Kristiansand Feriesenter
  • Kviltorp Camping
  • Langnes Camping
  • Lillehammer Camping
  • Lillehammer Turistsenter
  • Lofoten Beach Camp
  • Lo-Vik Camping
  • Lovisenberg Familiecamping
  • Mageli Camping og Hytter
  • Marivold Camping
  • Moysand Familiecamping
  • Neset Camping
  • Odden Camping
  • Orsand Camping
  • Pluscamp Saltstraumen
  • Pluscamp Sandvik/Gaupnetunet
  • Sande Camping
  • Sandviken Camping
  • Sanngrund
  • Sigernessjøen FamilieCamping
  • Skottevik Feriesenter
  • Sløvika Camping
  • Steinvik Camping
  • Stolpestad Camping
  • Storsand Gård Camping
  • StorsjøSenteret
  • Sveastranda Camping
  • Tingsaker Familiecamping
  • Topcamp
  • Utvika Camping
  • Valsøya Fjordcamping
  • Vasetdansen Camping
  • Øen Turistsenter

Campingplasser i nord
For campingplasser i Troms og Finnmark er det opprettet et eget nettverk: «Campingnettverk i Troms og Finnmark». Nettverket er finansiert som et 3-årig bedriftsnettverk av Innovasjon Norge. Nettverket har fokus på erfaringsutveksling, kunnskap- og kompetansebygging, økt produktkvalitet og økt lønnsomhet for næringen, og er en møteplass for campingnæringen i nord.

Følgende bedrifter deltar i campingnettverk Troms og Finnmark:

  • Fjordbotn Camping
  • Lapphaugen Turiststasjon
  • LyngenTourist AS (Slettnes Camping)
  • Min Ája
  • Nordkapp Camping
  • Olderelv Camping
  • Olderfjord Turistsenter og Camping
  • Skaland Camping
  • Solvang Camping og Leirsted
  • Svensby Tursenter
  • Tromsø Lodge & Camping
  • Vestre Jakobselv Camping og Misjonssenter

For mer informasjon om nettverket, se her.

Følg oss

Facebookinstagram

Kontakt oss

Adresse:
Norsk Turistutvikling A.S.
Fåberggt. 153 B, 2615 LILLEHAMMER
Telefon: 61 24 66 60
Mail: post@ntu-as.no

Våre ansatte

Norsk Turistutvikling AS

er rådgivere i reiseliv. Vi ble etablert i 1993 og er det eldste rådgivningsfirmaet innenfor reiseliv i Norge. Vi er et av Norges ledende kompetansemiljø innen reiseliv. Norsk Turistutvikling bistår reiselivsbedrifter, destinasjoner og offentlige aktører med rådgivning innen reiseliv. Vi gjennomfører analyser og vurderinger for å gi våre oppdragsgivere et best mulig beslutningsgrunnlag.

Copyright © 2025 · Norsk Turistutvikling AS

Accessibility by WAH