Nærmere 1,1 millioner av befolkningen føler at det er en barriere å kunne planlegge og delta på reiser i ferie, fritid og jobb på grunn av nedsatt syn, hørsel eller bevegelighet, eller pga. astma og/eller allergier. Det kan også være andre forhold som gjør at det er en barriere, som f.eks. alderdom, skade, sykdom mv.
Personer med nedsatt funksjonsevne og eldre mennesker som har behov for bedre tilgjengelighet og tilrettelegging bør, i likhet med øvrig befolkning, kunne ta utgangspunkt i ønsket reisemål når de planlegger sine ferie- og reiseaktiviteter. De bør få relevant informasjon gjennom destinasjonsselskaper og øvrige reiselivs- og opplevelsesbedrifter.
Norsk Turistutvikling har ledet gjennomføringen av en norsk undersøkelse med tittelen ”Får mennesker med nedsatt funksjonsevne tilstrekkelig informasjon om reiselivstjenester?”
Undersøkelsen er utført blant mennesker som av ulike grunner har nedsatt funksjonsevne. Det er foretatt to undersøkelser;
- blant medlemmer i organisasjoner for mennesker med nedsatt funksjonsevne (854 svar)
- i et norgespanel (201 svar).
Undersøkelsen er delfinansiert av Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet.
40 % blant medlemmer i organisasjoner og 22 % i norgespanelet har opplevd å ikke kunne delta i ferie-, fritids- og jobbreise fordi de ikke har fått tilfredsstillende informasjon som gjør dem trygge på at de kan få trygge og gode opplevelser.
3/4 av medlemmene i organisasjoner svarer ja eller kanskje på spørsmålet om relevant og trygg informasjon om universell utforming på nettsider til destinasjoner og reiselivsbedrifter, ville påvirket antall reiser med overnatting i Norge. I norgespanelet svarer 2/3 ja eller kanskje på samme spørsmålet.
Undersøkelsen viser at;
- det er for lite relevant informasjon om universell utforming/tilrettelegging på nettsider til destinasjoner og reiselivs- og opplevelsesbedrifter
- det er tidkrevende å søke etter relevant informasjon fordi det blir benyttet mange ulike benevnelser og begrep i den informasjon som presenteres.
”Handikapvennlig” er et utdatert begrep som fortsatt benyttes, og som sier lite om realitetene for mennesker med nedsatt syn og hørsel og dem med astma og/eller allergier.
Personer med nedsatt funksjonsevne ønsker;
- å finne relevant informasjon om universell utforming/tilgjengelighet der annen reiselivsinformasjon finnes, som nettsidene til destinasjonsselskaper og de enkelte reiselivs- og opplevelsesbedrifter
- et symbol ved bedrifter som er universelt utformet ut fra en standard eller som har informasjon om universell utforming på nettsider til destinasjoner/reisemål
- informasjon om universell utforming med symbolbruk, faktaliste og mer visuell informasjon på nettsider til bedrifter ønskes.
Faktainformasjon bør implementeres i destinasjonsselskapenes og bedriftenes egne websider.
En kortversjon av undersøkelsen kan lastes ned her. En høyoppløselig kortversjon for utskrift kan lastes ned her
Ønsker du mer mer informasjon om temaet og hva vi kan bistå med, kan du se disse sidene:
- Universell utforming i reiselivet
- Et stort og mangfoldig marked
- Kartlegging og veiledning av bedrifter i universell utforming
- Nettbasert kurs i universell utforming
Se også våre blogginnlegg om temaet