Det er svært nyttig og viktig å hente inn kunnskap om aktuelle markeder og målgrupper for å få et godt markedstilpasset produkt/konsept. Dette reduserer risiko ved investeringer og vegvalg for investorer, initiativtakere, grunneiere eller bedriftseiere.
Målet med markedsundersøkelse kan være å:
- Vurdere potensialet i markedet for produktet, bedriften mv.
- Finne ut hva markedet ønsker og deretter utvikle produkter tilpasset de målgrupper som er mest aktuelle, for å styrke konkurranseevnen.
- Teste konsepter/produkter for tilpasse konseptet/produktet og minske risiko.
Markedsundersøkelsene gjennomføres i hovedsak webbasert, men kan også gjennomføres postalt/skriftlig eller som telefonintervju ved behov. Vi bistår i hele prosessen, fra utvikling av spørreskjema, via datainnsamling til analyse av resultater.
Vi har god kunnskap om markedstrender og reiselivsmarkedet. Ved gjennomføring av markedsundersøkelser utarbeider vi forslag til skreddersydde spørreskjema. For noen av undersøkelsene samarbeider vi med datainnsamlingsbyrået Norstat.
Referanseprosjekt
- Markedsundersøkelse for et nytt stort opplevelsesanlegg som er under planlegging
- Markedsundersøkelse for fritidsbolig-konsepter ved Mjøsa
- Markedstest av reiselivskonsept
- Markedstest av satsing på gårdsturisme
- Markedsundersøkelse for miljøvennlig fritidsbebyggelse
- Markedstest av opplevelsesanlegg
- Markedsundersøkelse for potensielle utstillere ved messe
- Markedstest av nytt hyttekonsept
- Markedstest for ny leirskole
- Markedstest for besøksgård
- Markedstest for hytteområde/destinasjon
- Norsk Turistutvikling AS har i samarbeid med Norsk Bobilforening, Norsk Campingnettverk og Oppland fylkeskommune gjennomført en spørreundersøkelse rettet mot norske bobileiere.
Tilbake til Spørreundersøkelser