Vi kan bidra både med gratis verktøy og veiledninger på nett!
ørst og fremst må vi få si at vi skjønner godt at dette er en tung tid for mange mindre reiselivsbedrifter, som det er svært mange av i Norge. Det er lov å være sint, frustrert og lei seg. Men det er viktig å komme seg opp av dette så fort som mulig, for det hjelper så lite. Bruk heller tiden til å forberede bedriften og driften til at alt normaliserer seg, og vi vil bidra så godt vi kan.
Vi regner med at de fleste av dere har stengt eller har svært redusert drift i disse tider. Vi anbefaler at dere følger med på NHO Reiseliv sine sider som gir mange oppdaterte råd i denne situasjonen:
https://www.nhoreiseliv.no/nyheter/2020/korona-rad-reiselivsbransjen/
Markedstiltak
Her er noen markedstiltak det kan jobbes med for å holde markedet «i live» og fokusere på tiden etter at dette har roet seg.
Når de viktigste tiltakene er gjennomført med hensyn til ansatte, avbestillinger, økonomi og andre praktiske forhold, bør både motet og trykket holdes oppe ved at du har fokus på markedsføring og utvikling av bedriften i disse dager.
Hold kontakt med turoperatører og ha alt klart for innsalg til de neste sesonger.
Hold kontakt med faste gjester gjennom nyhetsbrev og sosiale medier og fokuser på framtida. De vil sikkert se bilder og filmer av hvordan det ser ut hos dere nå når de ikke kan reise selv. Vi har alle behov for noe positivt å se på i disse tider også.
Hva kan bedriften gjøre av tiltak for å få turoperatører og individuelle reisende som avbestilte oppholdet til å komme tilbake når alt har normalisert seg?
Fortsett å holde trykket oppe i sosiale medier. Sett opp en plan for bruk av sosiale medier framover – hva ønsker dere å kommunisere til hvem?
Sett opp en markedsplan for hvilke markeder og målgrupper bedriften vil innrette markedsføringen mot framover. Kanskje vil det bli endringer i markeder og målgrupper etter denne perioden?
Sett opp en plan over året som gir gode grunner til at gjester får lyst til å komme til din bedrift i ulike sesonger, perioder, helger mv for ulike målgrupper. Her har vi verktøy som kan benyttes. Ta gjerne kontakt på: post@ntu-as.no
Det er viktig å holde trykket oppe på markedsføring for å holde drømmer og planer «varme» i markedet. Innovasjon Norge kan bidra med råd. Her er strategien til Visitnorway
Videre drift
- Er det nå bedriften kan legge planer for videre drift og kanskje legge om driften eller utvikle andre konsepter som kan være mer aktuelle i markedet?
- Er det spesielle veivalg som bør tas nå? Det er viktig å holde hodet kaldt og puste med magen, slik at bedriften ikke tar for hastige valg i en slik situasjon.
- Hvis økonomien tillater det er det viktig å bruke tiden til å fornye bedriften med vedlikehold og oppussing for å komme «freshere» tilbake. Det vil alltid være positivt overfor faste gjester. Det er mye man kan gjøre som ikke koster så mye også!
Når det gjelder videre drift er det viktig å legge planer for hvordan bedriften raskt kan komme i gang igjen.
Bør bedriften bli mer bærekraftig?
Bærekraftig reiseliv var viktig før denne krisen og blir nok enda mer viktig framover. Her handler det om miljømessig, sosial og økonomisk bærekraft, med kanskje enda større vekt på sosial og økonomisk bærekraft etter dette. Dersom du ikke allerede er miljøsertifisert, så kan eventuell ledig tid kanskje brukes til å igangsette prosessen med å bli sertifisert? Se f.eks. på Green Key
Ta gjerne kontakt om du ønsker å få verktøy som du kan benytte for å komme styrket ut av denne situasjonen ved bli en mer bærekraftig bedrift. Kontakt oss på: post@ntu-as.no
Øke kompetansen
Kan bedriften bruke tiden til å øke kompetansen for å komme styrket ut av situasjonen?
Nå kan tiden også benyttes til å øke kompetansen. Norsk Turistutvikling har nettbaserte veiledere for reiselivsnæringen. Noen av disse vil vi tilby gratis for å kunne bidra litt til reiselivet i denne situasjonen! Den første veiledningen du kan få er:
Universell utforming i reiselivet gir bedre opplevelser for alle
Om du eier, driver eller jobber i en reiseliv- eller opplevelsesbedrift eller et spisested, er det sikkert viktig for deg at alle gjestene får gode opplevelser og er fornøyd med oppholdet. Fornøyde gjester kommer gjerne tilbake og de forteller andre om sine gode opplevelser. Begrepet alle gjester inkluderer også gjester som har nedsatt bevegelighet, syn og hørsel i større eller mindre grad og mennesker som har astma og allergi. Svært mange eldre vil være et stort marked i framtida, men mange får nedsatt bevegelighet, syn og hørsel etterhvert.
Legger bedriften godt til rette for alle gjester uavhengig av alder og funksjonsnivå vil dette øke bedriftens markedsgrunnlag og konkurransekraft.
Send oss en epost på post@spiria.no og oppgi bedriftens navn, ditt navn og din epostadresse, så skal vi åpne veiledningen gratis for deg!
Hold motet oppe og gjør tiltak som kan bidra til at dere kommer styrket ut av denne situasjonen!
Med vennlig hilsen oss i Norsk Turistutvikling