Det er et ganske vanlig syn å møte terrengsykler både på fjellveier og på stier rundt om i Norge. Hva skjer nå når elsyklene gjør sitt inntog i Norge? Norsk Turistutvikling spår en økning av elsykler både i reiselivssammenheng og til daglig bruk.
En viktig grunn til den kommende økningen, er at reglene ble endret i 2017, slik at elsykkel nå er lov å bruke i fjell og utmark. Det åpner samtidig opp mulighetene for at enda flere kan komme seg ut i naturen! Den andre grunnen er at salgsstatistikken viser at elsykling er på vei opp. De siste 4 årene har salget økt med nærmere 60% hvert eneste år. Elbilforeningen som fører statistikken, estimerte salget for 2017 til 70.000 sykler.
En solid elsykkel som passer for det relativt bratte terrenget vi har i deler av landet vil i dag ligge i en prisklasse på kr 20.000-30.000. Elsykler for flatere terreng er rimeligere. Vi kan alltids håpe at prisen vil gå litt ned etter som volumet av syklister øker. Flere kommuner i Norge har hatt lignende prøveordninger der de har gitt 20% og inntil 5.000 i støtte per sykkel. Ordningene har vært veldig populære. Syklistenes Landsforening er pådriver for at regjeringen skal innføre en nasjonal støtteordning for elsykler slik de for eksempel har gjort i Sverige, hvor det er innført en ordning som gir innbyggerne 25% og inntil 10.000 i støtte ved kjøp av elsykkel.
Det er stort behov for ladestasjoner for elsykkel og vi håper dette utvikler seg i takt med at antall elsyklister øker. Vi håper det også utarbeides informasjon om hvor disse ladepunktene befinner seg, da de er et viktig grunnlag for utvikling av elsykkelturisme. Det er stort sett mulig å planlegge en elsykkelferie der man lader på overnattingsstedet. Det blir verre om man ligger i telt, da er man avhengig av offentlige ladepunkter, eller ladepunkter på campingplassene.