Norsk Turistutvikling arrangerte studietur til Sveits og til fjellandsbyene Zermatt og Saas Fee for Høgevarde i Flå kommune i oktober 2017. Fokusområder for studieturen var utvikling av infrastruktur på destinasjoner med vekt på;
- miljøvennlig transportløsninger/parkering og sentrumsløsninger
- løsninger for velkomst-senter/informasjon/sentrum
- tilrettelegging og utvikling for aktiviteter og opplevelser sommerstid
I ankomst-rommet i Saas Fee var det en telefon som man kunne ringe hotellene for å bli hentet.
El-busser hentet oss på busstasjonen og kjørte oss til hotellet.
Miljøvennlig transportløsninger/parkering og sentrumsløsninger
På turen besøkte vi to bilfrie destinasjoner og fikk erfare hvordan det var å være besøkende på destinasjonen og bruke alternativ transport. For gjester som ankommer Saas Fee finnes en stor parkeringsplass i utkanten av landsbyen, mens man i Zermatt må biler parkere nede i dalen og ta toget opp de siste 5 km. Dette gjaldt også lokalbefolkningen. Kun næringsdrivende hadde el-biler på destinasjonen.
Løsninger for velkomst-senter/informasjon/sentrum
Begge steder lå turistinformasjonen sentralt til ved ankomst til buss/togstasjon. Begge lokalene hadde et veldig moderne uttrykk, og var mest fokusert på å behandle spørsmål over disk. Vi besøkte stedet i skifte mellom sommer og vintersesong, så vi hadde litt problemer med å finne ut hva som var åpent og ikke. Turistinformasjonene hadde overraskende lite informasjonsmateriale – kun informasjon om destinasjonen. Fravær av ordinære biler i sentrum samt arkitekturen og tilrettelagte soner for aktivitet og rekreasjon var noe av det som bidro til at sentrum gav høy trivselsfaktor og hadde en koselig atmosfære. Begge steder vi besøkte hadde kompakte sentrumsområder.
Tilrettelegging og utvikling for aktiviteter og opplevelser sommerstid
Begge destinasjonene har hovedfokus på naturbaserte opplevelser slik som vi har i Norge, men opplevdes litt mer tilrettelagt og kommersielt enn det meste vi er kjent med her hjemme. Det at destinasjonene er avhengige av gondoler, gjør det nødvendig for ”baneselskapene” å ha fokus på utvikling av attraksjoner på mellom- og toppstasjonene som tiltrekker seg ulike målgrupper. I Saas Fee brukte de skyggesiden til utvikling av vinteraktiviteter og solsiden til utvikling av sommeraktiviteter.